basenliekecanada.reismee.nl

Wildlife viewing

Omdat we geen accommodatie meer in Jasper meer konden krijgen, zitten we twee nachten in het 80 kilometer verderop gelegen plaatsje Hinton. We hadden in eerste instantie bedacht om twee dagen heen en weer te gaan rijden, maar daar hadden we eigenlijk niet zo’n zin in. Vandaar dat we naar het Visitor Center in Hinton zijn gegaan, om te vragen wat er dichter in de buurt allemaal te zien en te doen was. Genoeg te doen bleek al snel.

Als eerste zijn we richting het Wildhorse Provincial Park gegaan. Hierbij ging het vooral om de rit ernaar toe, omdat hier veel wildlife te zien zou zijn. Het was namelijk een weg tussen actieve kolenmijnen. Dit klinkt niet zo gezellig, maar bood juist het voordeel dat er lagere begroeiing was en dat er wildlife dus beter te zien viel. Bovendien komen hier maar weinig toeristen, waardoor veel dieren deze kant op komen. Inderdaad kwamen we onderweg verschillende herten en een kudde Big Horn schapen tegen.

In de middag zijn we naar het William A. Switzar Provincial Park gegaan. Daar was een “wildlifeblind”, een plek waar je verdekt opgesteld een stuk weiland kon overzien in de hoop op wild. Op het bordje stond dat je minimaal 15 minuten de tijd moest nemen als je wild wilde zien. Je moest dan wel stil zijn, dus het berenbelletje ging in de tas. Na 15 minuten viel er inderdaad wat te spotten, alleen waren het helaas zeer luidruchtige kinderen. Goed, tot zo ver het wild spotten… Dan maar een stukje wandelen. Dit keer een loopje bij Kelley’s Bathtub, een aftakking van het Jarvis Lake. Hier kregen we gezelschap van een zeer nieuwsgierig vogeltje. Gelukkig toch nog wat wild gespot!

’s Avonds was het tijd voor de beste attractie van Hinton; de Beaver Boardwalk. Zoals de naam al zegt, is er hier een wandelpad gebouwd over het water rondom een beverburcht. Er was ons geadviseerd om dit rond zonsondergang te gaan bekijken, omdat de bevers dan het actiefst waren. We hebben ons er twee uur goed kunnen vermaken, met het kijken en luisteren naar de bevers die af en aan zwommen met nieuwe takjes.

Zelfs het knagen aan de takjes was bij een bever goed te horen. We maakten ons wel een beetje zorgen of de bevers niet ook al aan de houten boardwalk waren begonnen te knagen, aangezien deze op sommige plekken onder water stond…