basenliekecanada.reismee.nl

Orka's spotten vanuit Victoria

Vandaag hadden we alle tijd om het centrum van Victoria te gaan verkennen. We hadden voor ’s avonds een whale watching tour bij zonsondergang geboekt staan. Jammer dat dit niet eerder kon, want in Victoria waren niet zo heel veel bezienswaardigheden als we de boekjes mochten geloven. Het ging in deze stad meer om het gezellige sfeertje. Eerst maar lekker uitslapen dus, want we hadden toch tijd zat!

Inderdaad vonden we Victoria een charmante stad met een heel fijn sfeertje. Niet zo veel hoogbouw en – voor Canadese begrippen – een hoop stijlvolle, oude gebouwen. Rustig rondslenterend door de gezellige straatjes en een stukje langs de haven, gingen we richting het Royal British Columbia Museum. Deze was ons aangeraden voor als het zou regenen vandaag. Nou was het vandaag een stralende dag, maar we hadden nog niet zoveel cultuur gehad deze vakantie, dus gingen we er toch maar naar toe. Dat was een goede keuze! Want we kwamen in een schitterend museum terecht. Alle tentoonstellingen waren met heel veel oog voor detail vormgegeven. Je liep tussen levensechte mammoeten, door niet van echt te onderscheiden bossen en zeegebieden met wildlife, door een onderzeeboot, een schip, door een goudzoekersdorpje, een ouderwetse winkelstraat, een viskraam en tussen vele totempalen in een indianendorp door.

Wat het extra leuk maakte was dat we veel dingen tegenkwamen die we tijdens onze reis al eerder hadden gezien, zoals een aantal dieren, de totempalen en longhouses, maar ook een aantal dingen uit het goudzoekersdorpje Barkerville. Daardoor waren de tentoonstellingen gelijk een mooie samenvatting van onze vakantie, maar nu met wat extra achtergrondinformatie erbij.

Ook de Mammoet-tentoonstelling maakte veel indruk. Vooral omdat hier de gemummificeerde baby-mammoet Lyuba van zo’n 40.000 jaar oud te zien was. Een waardevolle vondst, omdat ze zo goed geconserveerd was dat haar DNA en al haar organen nog intact waren, waardoor ze bijvoorbeeld haar maaginhoud hebben kunnen bestuderen om erachter te komen wat ze at. We wisten wel van het bestaan van deze mammoet, maar hadden geen idee dat ze op dit moment hier tentoongesteld werd. Een leuke verrassing dus! Bij het museum zat ook een IMAX theater, waar we een mooie film hebben bekeken over de mammoeten.

Rond 16.00 uur moesten we opeens op gaan schieten. We moesten ons om 17.30 uur melden voor de walvisexcursie, maar we wilden voor die tijd nog even eten. Op zoek naar een restaurantje dus. Op zich zou het moeten lukken, want de Canadezen houden wel van snel eten. Hoe erg we het ook geprobeerd hebben, het is ons deze hele vakantie nog niet gelukt om langer dan een uur over de avondmaaltijd te doen. Alles wordt zo snel geserveerd, weer afgeruimd en de rekening gebracht, dat er van natafelen vaak niet echt meer sprake is. Het restaurantje wat we nu hadden uitgezocht bleek hierop de uitzondering te zijn. Het terras was grotendeels leeg, dus we dachten dat we snel terecht zouden kunnen. Maar nee, toen we ons melden, werden we op een wachtlijst gezet en moesten we even in de hal wachten totdat onze tafel klaar was. Na 10 minuten werden we pas opgehaald en naar een tafel gebracht (op het nog steeds grotendeels lege terras). Ook het opnemen van de bestelling ging niet echt vlot. Ook bleken alle maaltijden hier alles-in-een te zijn, dus met brood en soep vooraf en ijs en koffie achteraf. Heel leuk natuurlijk, maar daar hadden we nou net even geen tijd voor. Gelukkig begreep onze ober onze haast volkomen en werd alles in rap tempo geserveerd. Het ijsje konden we uiteindelijk in een to go-cup meekrijgen, dus we waren alsnog op tijd bij de whale watching tour.

Gelukkig maar, want daar aangekomen hadden ze heel erg haast. Een beetje onvriendelijk werd er de hele tijd gevraagd of iedereen er al was, want we moesten gaan. Lieke kon nog net even plassen, ze wilden al bijna zonder haar gaan. Een beetje vreemd was het wel, want we moesten er 17.30 uur zijn en zouden pas om 18.00 uur vertrekken. We waren er om 17.20 uur en we werden behandeld alsof we te laat waren. De kapitein van onze boot liet doorschemeren waarom we zo’n haast hadden; hij kwam net terug van een walvistocht en ze hadden een groep orka’s gezien. Hij wilde zo snel mogelijk terug het water op om ze in te halen. Oké, waar wachten we nog op! Is iedereen nou nog niet klaar?!?

Eenmaal bij de boot kregen we weer van die mooie flotationsuits aan en konden we een mooi plekje voorin bemachtigen. Het eerste stukje uit de haven ging rustig aan, maar daarna sjeesden we over de zee op zoek naar de orka’s! Na zo’n 30 minuten gingen we langzamer varen. In de verte zagen we een bootje met daaromheen een heleboel witte pluimen van water. Walvissen! Iets dichterbij konden we aan de rugvinnen zien dat het inderdaad orka’s waren! En niet maar 3 dit keer, maar een stuk of 12. Deze orka’s waren hier de “residents” deze groep maakte deel uit van de J-pod.

Langzaam kwamen we steeds dichterbij, waarna de gids de motor uitzette en we ze van opzij konden bekijken. Dit keer konden we de orka’s echt goed zien. Niet alleen de rugvinnen, maar ook de koppen die steeds een heel klein stukje boven water uitkwamen. Super gaaf! Een half uur lang hebben we met ze meegevaren, ze bewonderd en heel, heel veel foto’s gemaakt. Toen besloot de kapitein dat we nog even bij de zeeleeuwen en zeehonden verderop gingen kijken. We zouden zo direct de orka’s wel weer opzoeken.

Even langs de zeeleeuwen dus, die zich al van verre lieten horen en ruiken. Daarna snel weer terug naar de orka’s. De zon begon al een beetje onder te gaan, dus we hadden super mooi licht. Na nog zo’n 20 minuten met de orka’s meegevaren te hebben, wilde de kapitein weer richting het vaste land. Toen begon er opeens een van de orka’s met z’n staart op het water te slaan. Dit kon nog wel eens interessant gaan worden volgens de kapitein, dus bleven we toch nog even in de buurt van de orka’s rondhangen. Niet veel later sprong de eerste orka de lucht in. Wat een indrukwekkend gezicht! Om ons heen sprong vervolgens de ene na de andere orka. Zelfs eentje op maar zo’n 5 meter afstand. Onvergetelijk! Stiekem waren de orka’s voor Lieke een belangrijke reden om naar Canada te komen, dus als ze dan zo’n show weggeven, dan voel je je de koning te rijk! Wat een prachtige afsluiter van deze prachtige vakantie!

Wil Slootweg

Geweldig om deze dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. Ik begrijp dat jullie genieten

Jessica

Wat super om ze zo te zien! En met prachtig weer...