basenliekecanada.reismee.nl

Spirit Island

Vandaag dan toch de 80 kilometer terug naar Jasper afgelegd. Onderweg zijn we afgeslagen naar het Maligne Lake, een van de hoogtepunten van Jasper National Park. Dit meer staat bekend om de aanwezigheid van het “Spirit Island”, een idyllisch gelegen schiereilandje. Om dit te bereiken moet je met een boot het meer over. Ter plaatse konden we nog wel een boottochtje boeken, maar pas 2,5 uur later. In de tussentijd hebben we een wandeling gemaakt langs een gedeelte van het meer en door de bossen, begeleid door het vrolijke geklingel van de Bear Bell.

Daarna konden we aan boord van het bootje dat ons in 35 minuten naar Spirit Island bracht. Dit ging met een motorbootje, gelukkig maar want het meer is maar liefst 22 km lang. In alle nationale parken is gemotoriseerd vervoer op meren eigenlijk verboden, maar omdat deze maatschappij al op het meer vaarde voordat het onderdeel van een nationaal park werd, mochten zij als enige motorbootjes gebruiken. Deze gingen dan weer wel aan de lopende band heen en weer. Op Spirit Island kregen we de gelegenheid om wat mooie foto’s te maken. Op de terugweg zijn we lekker buiten op het achterdek gaan zitten, zodat we nog beter van het natuurschoon om ons heen konden genieten.

Op de terugweg kwamen we langs nog een ander bijzonder meer; het Medicine Lake. Dit meer was ook prachtig – maar dat was niet de reden dat het zo bijzonder is. Het meer verdwijnt namelijk in het najaar. Lange tijd was het meer daardoor erg mysterieus en werd gevreesd door de oorspronkelijke bewoners van dit gebied. Ze dat dit magie was, oftwel “big medicine”, vandaar de naam van het meer. Inmiddels weet men dat het veroorzaakt wordt door een poreuze bodem van het meer, die uitmonden in ondergrondse rivieren. Uitlopers van deze rivieren komen uit het Maligne Lake.

De laatste stop in Jasper National Park was de Maligne Canyon. Hier kon je over meerdere bruggetjes over de Canyon lopen om het indrukwekkende schouwspel van het woeste water onderin de Canyon te bekijken. De rivier had op sommige plekken al een Canyon van 51 meter diep uitgesleten in de rotsen. Ook nadat Jasper National Park uitreden, viel er nog genoeg moois te zien onderweg, zoals Mount Robson en de Reargard falls. De natuur is hier overal even mooi, waar het ene park ophoudt, begint het andere en ook de plekken die niet als park bestempeld zijn kunnen zeer indrukwekkend zijn. Wat ons betreft zou Canada een groot nationaal park mogen zijn.

wil slootweg

Onwijs mooi, vooral de onderste foto vind ik gewelding