basenliekecanada.reismee.nl

Snorkeling with salmon

De spierpijn vanochtend viel gelukkig mee. Na het inpakken van onze spullen zijn we richting Campbell River gegaan, “the Salmon Capital of the World”. Deze stad is vernoemd naar de Campbell River die bekend staat om de grote hoeveelheden zalm en dus druk bezocht wordt door vissers. Vanmiddag zijn we echter niet gaan vissen op zalm, maar gaan snorkelen met zalm. Voor het snorkelen hebben we een kort bezoekje gebracht aan Elk Falls, een waterval die in de Campbell River uitkomt.

Daarna moesten we opeens opschieten, want we moesten nog lunchen en aangezien een bril dragen met snorkelen niet gaat moest Bas nog lenzen indoen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, zeker onder tijdsdruk. In de MacDonalds, met rode, tranende ogen is het uiteindelijk na veel gepriegel gelukt. Vervolgens snel naar de verzamelplaats, waar we de gebruikelijke vrijwaring van claims moesten tekenen.

Hier kregen we ook de benodigde uitrusting uitgereikt; een tweedelig wetsuit, waterschoenen, handschoenen en een hoofdkap. Alles moest eerst gepast worden en daarna snel weer uit, want als je niet in het koude water ligt, ben je binnen een minuut oververhit hierin. Met een busje werden we naar de rivier gebracht, waar de boten al klaar lagen. Hier gingen de wetsuits aan, kregen we onze reddingsvesten en de laatste veiligheidsinstructies voordat we de rivier opgingen.

Voordat we gingen snorkelen mochten we eerst even afkoelen in het water. Je mocht kiezen om van een rots te springen of uit de boot. Wij hebben uiteraard gekozen voor de eerste optie. Bovenop de rots bleek deze toch iets hoger dan dat Lieke vooraf had ingeschat. Maar goed, je bent avontuurlijk of je bent het niet, dus gewoon gaan!

Daarna gingen we een stukje stroomafwaarts met de boot, naar een kalm stuk in de rivier. Hier kregen we onze duikbril en snorkel aangereikt. Na het noodzakelijke gespuug en geboen in de duikbril, konden we eindelijk onder water gaan kijken. Meteen stonden we oog in oog met een rivierkreeft. Dat beloofde veel goeds! Inderdaad bleek dit stuk van de rivier vol leven te zitten. Met name honderden zo niet duizenden zalmen schoten aan alle kanten aan ons voorbij. En dit is nog maar het begin van het zalmseizoen! Op het hoogtepunt kunnen hier meer dan een half miljoen zalmen zitten.

We hebben op een aantal verschillende stukken van de rivier gesnorkeld. We konden kiezen of we tussen de verschillende locaties terug op de boot gingen, of gewoon zelf door de stroomversnellingen wilden drijven. De tactiek was hier om je zo plat mogelijk te maken, je armen recht voor je uit te strekken als een ware superman of – woman aan het oppervlak van het water te drijven. Best wel spannend, vooral omdat sommige stukken behoorlijk ondiep waren en de stroming behoorlijk sterk was.

Het was een unieke ervaring om op deze manier de rivier te beleven, een combinatie van raften, snorkelen en een soort wildwaterbaan. Het is dan ook niet voor niks volgens diverse websites één van de “weirdest things to do in Canada”.

wil slootweg

Lijkt met geweldig zo te snorkelen

Gerard

Dit is echt een top belevenis, a once in a lifetime experience, again