basenliekecanada.reismee.nl

Canoes and Bear Bells

We waren er al langs gereden, maar hadden het nog niet bezocht – de omgeving van Lake Louise. In heel Banff National Park, komen veel meren voor die gevoed worden door gletsjer water. Hier zitten bepaalde mineralen in, die ervoor zorgen dat de meren een mooie blauwgroene kleur krijgen. Een van deze meren hebben we vandaag bezocht; het Moraine Lake. Ook hier was het weer druk. Bij het Visitor Center hadden ze ons hier al voor gewaarschuwd. Je moest zorgen dat je er voor 9.30 uur aankwam. Om 9.20 uur kwamen we er aan en toen was de parkeerplek al vol. We mochten de auto nog onderweg in de berm zetten en konden het laatste stukje lopen.

Om het meer vanuit een ander perspectief te kunnen bekijken hebben we een kano gehuurd. Hiermee konden we een uurtje peddelen op het meer. Midden op het meer leek het water nog blauwer en hadden we een mooi uitzicht op de bergen rondom het meer.

Daarna zijn we naar de Consolation Lakes gewandeld. Uiteraard moest hiervoor weer een beren-waarschuwingsbordje gepasseerd worden. Dit keer met het advies om altijd in groepen van minimaal vier te wandelen en berenspray bij je te hebben (het werd nu slechts aangeraden, soms is het hier verplicht en kun je een boete krijgen als je je hier niet aan houdt). Aan beiden voorwaarden voldeden we niet, maar het werd nu slechts geadviseerd en bovendien was het redelijk druk, dus indirect waren we dan toch meer dan vier mensen. Met enige twijfel van Lieke zijn we dus toch aan de wandeling begonnen. Na een stevige wandeling door het bos, kwamen we uit bij weer zo’n prachtig meer.

Na Moraine Lake wilden we eigenlijk naar Lake Louise gaan, het meest gefotografeerde meer van Canada. Nog drukker dan Moraine Lake dus. Bij het Visitor Center hadden ze al verteld dat de parkeerplaatsen bij Lake Louise eveneens vroeg vol zouden zitten. Inderdaad stond er een redelijke file richting Lake Louise. We hebben daarom maar besloten om terug te rijden naar Banff, vooral aangezien we hier morgen weer langs moeten rijden. Morgenvroeg dan maar proberen. Nu eerst de scenic drive over de Bow Valley Parkway. Deze staat bekend om de hoge kans op wild te spotten. Helaas hebben wij niks gezien.

Eenmaal weer in Banff hebben we in een winkeltje een “Bear bell” gevonden, een belletje wat je bij je moet dragen, zodat beren je kunnen horen aankomen. Het laatste wat je wilt is een beer verrassen, want dan kan die agressief worden. Jullie begrijpen natuurlijk al dat dit belletje inmiddels vrolijk aan Lieke’s tas klingelt.

Linda

Goed zo Liek, dat berenbelletje! Wat een prachtige kleuren op het water.

Rob

Had nog een mooie trambel voor je liggen Bas&Lieke..... mooie foto`s/reis verhalen gaaf om te zien/lezen allemaal.

Maartje

Wat een heerlijke verhalen weer en wat een prachtfoto's! Ik ben weer bij helemaal gelezen en verkocht... wat een prachtland is het zeg. Veel plezier nog samen! En fijn dat wij vanuit Nl op deze manier ook een beetje mogen meegenieten ^^

Jessica

Een ranger is Alaska vertelde ons dat een 'bear bell' eigenlijk meer een 'diner bell' is voor de beren. Ze worden namelijk nieuwsgierig naar dat vreemde geluid. Er wordt aangeraden om gewoon lawaai te maken met je stem. Luid roepen 'Hey Bear'etc. Jouw stem maakt het voor een beer duidelijk dat hij/ zij met een mens te maken heeft.

Jessica

is = in